A kreatív gyermek szobája

Rajzolóasztal

A tárgyi környezet, a lakás a lenyomata az ember gondolkodásmódjának, életmódjának. Életünk első hét évének eseményei meghatározóak lehetnek egész életünk alakulására. Személyiségünket, annak fejlődését nagymértékben befolyásolja az, hogy hol és hogyan töltöttük el gyermekéveinket. Lássuk, hogy mit tehetünk gyermekeink egészséges fejlődéséért.

Milyen a kreatív ember?

A kreatív ember könnyen változtat, rugalmas a hozzáállása, könnyen, gyorsan reagál új helyzetekben. Nyitott, kíváncsi, érdeklődő, fogékony, újító, alkotó típus. A kreativitás az embernek az a szellemi képessége, hogy valami újat hozzon létre. A kreatív emberek általában sokat dolgoznak, sokat foglalkoznak egy-egy terület megismerésével és az esetek többségében csak ezt követően alkotnak egyedit. A szabályokat sokszor nem fogadják el, s rendszerint saját megérzéseikre hallgatnak.

Miért fontos, hogy megőrizzük a gyermek kreativitását?

Különösen fontos, hogy a 3-5 éves kor közötti időszakban hagyjuk a gyermeket szabadon alkotni, mert ebben az időszakban a gyermek rengeteg kezdeményező képességgel rendelkezik. Az önálló játék, a kreatív fantázia kiteljesedésének idejében, ha nem hagyjuk a gyermeket szabadon játszani, alkotni, bűntudata lesz és szorongani fog, az is előfordulhat, hogy teljesen elmegy a kedve az alkotástól (és ez az élmény meghatározó lehet egész életében). A játék közben a gyermek folyamatosan teremt, babákat kelt életre, várat épít stb. A rajz, a zene, az ének és a tánc nem hiányozhat a kisgyermekek életéből.

„A gyermekek öröme abból is fakad, hogy amikor játszanak (teremtenek), akkor eggyé válnak azzal, amit tesznek. A gyermekek szent időben élnek, ami azt jelenti, hogy 7 éves korukig nincs időérzékelésük.”( Molnár V. József : Ég és föld ölelésében)

Az iskoláskorban sajnos beszűkülnek a gyermek lehetőségei önmaga kifejezésére és az alkotásra, mivel az iskolában szigorú szabályok szerint kell tanulni és napirendje is nagyon szorossá válik ebben az időszakban. Éppen ezért a különböző különórák helyett vigyük a gyermekeket sportolni, mozogni a szabadban és hagyjuk őket játszani, rajzolni. Mivel a mai gyermek sajnos kénytelen sok időt tölteni a mesterséges környezetben, a házban, lakásban (a természet helyett), ezért különösen fontos, hogy milyen is ez a környezet.

10 tipp a kreatív gyermekszoba berendezéséhez a magyar térrendezés elvei szerint:

1. A gyermekek térigénye hatalmas, ezért érdemes a legnagyobb, legfényesebb szobát adni nekik. A legelőnyösebb a keleti tájolású élettér számukra. Pszichológusok felmérése alapján a magasabb belmagasságú fényes helyiségekben a fantázia szárnyal, az alkotókészség könnyen kibontakozik. Ahhoz azonban, hogy a gyermek „nehogy nagyon elszálljon” és az álmok valóra válhassanak, fontos a földelés. A gyökércsakra megfelelő működését is elősegíthetjük térrendezéssel: a padló, a szőnyeg színe lehetőleg barna legyen. Ez persze nem pótolja a valódi földet, amivel minden gyermeknek érintkeznie kell, de az épített, a mesterséges környezetben segít. A fehér padló bizonytalanságérzetet okoz és azt érezhetjük, hogy feje tetejére áll a világ.

2. Kerüljük a mozdíthatatlan tárgyakat, a túlzsúfoltságot, mert a fejlődéshez tér kell. A nagy súlyos beépített szekrények akadályozzák a szabad energiaáramlást. A könnyen átrendezhető, kombinálható bútorok előnyösek. A nehéz bútorok a merev gondolkodást jelképezik, míg a könnyebb, nyitottabb bútorok a rugalmas, szabad gondolkodással vannak analógiában.

3. A felső csakrák helye a szoba felső harmada, azaz a gyermekek intellektuális, mentális képességeit jelképezik. A képeket a falra megfelelő gondossággal válasszuk ki. Elismerést jelenthet gyermekeink számára, ha rajzaikat bekeretezzük és kitesszük a falra. Lehetőleg ne kerüljön ide mennyezetig tartó szerkény és arra is figyeljünk,hogy a szekrény teteje ne legyen lomtár. A mennyezetre akasztott ún. mobilok (mozgókák), díszek nagyon jó hatásúak a gyermeki fantázia serkentésére.

4. Természetes anyagok használata. Elsősorban fa alapanyagú bútorokkal rendezzük be a gyermekszobát, kerüljük a műanyagot, a természetidegen anyagokat. A fa elem az állandó növekedés, fejlődés energiáját erősíti, amire a gyermekeknek szükségük van. Ezért is nagyon fontos, hogy sok egészséges (lehetőleg felfelé növő) növényt helyezzünk a gyerekszobában.

5. A színek kiválasztásánál részesítsük előnyben a pasztell színeket. A kreativitást a narancs és a lila színek szolid árnyalatai serkentik. Kerüljük a nagy mintás falfestéseket, amik elvonják a gyermek figyelmét, teret kell adni a szabad gondolatoknak.

6. A TV-t és a számítógépet lehetőleg mellőzzük a gyermekszobából. Arra is érdemes odafigyelni, hogy ne kerüljön a lakás központi részére, mert akkor nehéz lesz a mértékletesség elvét betartani. A TV nézés közben a gyermek ellazult, fogékony állapotba kerül, s így nagyon befolyásolható. Főként a harmadik szem csakra működését tompítja ez a tevékenység, s így az alkotóerőt is elnyomja. A gyermek passzív szemlélője lesz az eseményeknek, s ez nagyon rossz irányba terelheti személyiségét. Ugye nem ugyanaz megnézni egy természetfilmet a TV-ben, mint elmenni a természetbe és érezni a földet, beleharapni a friss erdei levegőbe, élvezni a napsütést, hallgatni a madárcsicsergést…

7. Adjunk lehetőséget, teret az alkotótevékenységekhez. Egy rajzolósarok kisasztallal paradicsom lehet a gyermekek számára. Tegyünk ide sok-sok ceruzát, ecsetet, papírt, színes lapokat stb. A kifestőket és a sablonvonalzókat kerüljük.

8. Tükröt és órát ( főleg 7 éves korig) ne tegyünk a gyerekszobába.

9. A gyermekek nehezen tudnak rendet tartani környezetükben, ezért segítsünk nekik tároló dobozokkal, polcokkal.

10. A kisgyermekek szobáját érdemes úgy berendezni, hogy a tervezési fázisban üljünk le a padlóra és a gyermek látószögéből próbáljuk megtalálni a lehető legjobb megoldást.

Az inspiráló, kellemes környezet elősegíti a gyermeki kreativitás kibontakozását. A gyermekek különösen fogékonyak az őket körülvevő erőkre. A boldog gyermekkort egy „egészséges” gyerekszobában lehet megélni.